torstai 5. helmikuuta 2009

Telkkarimainosten äärellä

Televisiomainokset ovat akan mielestä enimmäkseen turhia ja ärsyttäviä, mutta joskus myös kiinnostavia, koska ne kertovat paljon ajastamme - kun vain osaisi oikein lukea ja tulkita.

Viime aikona olen nauttinut parista tietyn valmisruokafirman mainoksesta, joissa kaupitellaan "äitien tekemää ruokaa". Aluksi tosin vimmastuin moisesta yleistyksestä, koska mielestäni vanhoja stereotypioita ei pitäisi toistelemalla uusintaa. Kyllä sen eineslaatikon osaa perheen miespuolinen jäsen tai jälkikasvukin aivan yhtä sujuvasti uuniin työntää. Ei siihen äitiä tarvita.

Lopulta suli tämmöisen kärttyisen telaketjufeministinkin naama hymyyn, kun hiekkalaatikolla pieni, hiippalakkinen tytöntyllerö ilmoitti toisille, että "meidän äiti tekee teidän äitien ruuat". Yhtä vetoava on mielestäni tämä viimeisin, jossa poikaa harmittaa, kun tyttö aina leikeissä päättää kaikesta, sillä perusteella, että on olevinaan äiti. "Ens kerralla oon äiti", ilmoittaa nuorimies lopussa ja se on kyllä hyvä idea.

Ei ole ihmisille ollenkaan pahaksi kokeilla erilaisia rooleja ja opetella ymmärtämään toisella tavalla elävien kokemuksia. Parhaimmillaan siinä voi keskinäinen arvostus ja sujuvampi yhteistyö lisääntyä.

Yleisesti ottaen, ainakin akan silmissä, mainokset näyttävät enimmäkseen äärimmäisen konservatiivisilta ja stereotyyppisiä käyttäymismalleja toistavilta. Ehkä joku huumorintajuisempi osaisi nähdä esimerkiksi kosmetiikkatuotteitten mainoksessa jotain satiiria tai komiikkaa. Akalta siinä loksahtaa vain leuka tyrmistyksestä auki, jos myyntipätkässä lupaillaan, että harjaamalla hampaat valkaisevalla tahnalla tai pesemällä pääsi jollain ihmeshampoolla saat "lumottua elämäsi miehen" tai houkuteltua ohikulkevat kaksilahkeiset jonona kantamaan kolmanteen kerrokseen muuttokuormasi. (joo joo, ihan oikeasti mielestäni näin taannoin tuommoisen "tällä tökötillä voit lumota elämäsi miehen" -mainoksen. Nyt en vaan saa tuotemerkkiä mieleeni. Jospa se sittenkin oli painajaista. Toivottavasti).

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Valitettavasti se ei ollut painajaista, olen nähnyt samat mainokset, en tosin tuotemerkkiä muista minäkään. Enkä välitäkään muistaa! ÄLLÖÄ!!

Aila

Äijä kirjoitti...

Minä osallistun Zapera-nimisen mainoksia tutkivan firman kyselyihin säännöllisesti siksi, että voin kertoa vakaumuksen syvällä rintaäänellä seuraavia asioita:
- Meille markkinoidaan usein humpuukia.
- Brändit eli tuotemerkit ovat viinejä, konjakkeja ym. nautintoaineita lukuunottamatta silkkaa huijausta ja tarpeettomia.
- Markkinauskonto on harhaoppia.

Yleensäkin kaipaan joskus lapsuuden ja nuoruuden yksinkertaista maailmaa.

Että kyllä me ukot akkojen ohella osataan krätistä.