Kun ensimmäistä kertaa osuin näkemään tällä hetkellä televisiossa pyörivän Fresh - valmisruokamainoksen, meinasin kiskaista iltaporkkanani väärään kurkkuun. Siinähän keski-ikäinen nainen nautiskelee valmisateriaa puistonpenkillä ja unelmoi samalla puolet itseään nuoremman näköisestä miehestä.
Joitakin muitakin mainos on mitä ilmeisimmin hätkähdyttänyt, koska silmiini on osunut jo paljon paheksuvia kommentteja kyseisestä pätkästä. Nurinaa on kuulunut erityisesti niiltä, joiden mielestä tasa-arvo ei taaskaan mainosmaailmassa toteudu, koska miehen sijoittaminen sen vanhemman naisen sijaan olisi taatusti nostattanut kovan kohun sovinismista.
Sama tuli itsellenikin ensimmäisenä mieleen, enkä muutenkaan oikein innostunut mainoksen näkökulmasta. Blogien ja keskustelupalstojen paikoin kärjekkäisiinkin kommentteihin törmättyäni tuumasin asiaa tarkemmin ja päädyin tulokseen, että tasa-arvo ei TODELLAKAAN toteudu sen paremmin sen mainoksen näkökulmassa kuin keskustelujen sävyssäkään.
Minusta on turha lähteä nyyhkimään ja nurisemaan, että taas miehiä sorretaan, jos viimeinkin on alettu kuvata naisia niissä positioissa, joita miehet ovat pitäneet yksinoikeutenaan kautta aikojen. Miehillehän nuorten naisten himoitseminen ja heidän huomionsa ostaminen (rahalla, vallalla tai auktoriteetilla) on ollut sallittua iät ja ajat. Eri asia sitten on, onko moinen kovin kunniakasta kummallekaan sukupuolelle. Itse olen edelleen karkeasti ilmaistuna sitä mieltä, ettei typeryys ole kummankaan sukupuolen etuoikeus.
Nimenomaan tasa-arvopyrkimyksien ja feminismin (eivät ole aina sama asia, mutta minun tapauksessani kyllä) vastaista propagandaa on mielestäni se, että naisten edelleen heikompi asema monissa asioissa yritetään mitätöidä ja kieltää ja feministejä tietoisesti leimataan epätasa-arvon kannattajiksi ja miestä kastroiviksi hirviöiksi.
Sitäpaitsi hyökkäys aiheuttaa useimmiten puolustautumista ja pahimmassa tapauksessa vastahyökkäyksen. Krätyakan mielestä seksuaalisuus on mukava asia. Siinä ei pitäisi olla sijaa toisen hyväksikäytölle, alistamiselle tai välineellistämiselle.
Luulisi, että kaukana takana ovat Suomessa jo ne ajat, jolloin naisten oletettiin olevan passiivisia, alati hoivaavia, epäitsekkäitä ja moraalisesti vastuullisempia kuin miehet. Käytännössä tuo ummehtunut ajattelu näyttää kuitenkin olevan kovasti voimissaan.
Joitakin muitakin mainos on mitä ilmeisimmin hätkähdyttänyt, koska silmiini on osunut jo paljon paheksuvia kommentteja kyseisestä pätkästä. Nurinaa on kuulunut erityisesti niiltä, joiden mielestä tasa-arvo ei taaskaan mainosmaailmassa toteudu, koska miehen sijoittaminen sen vanhemman naisen sijaan olisi taatusti nostattanut kovan kohun sovinismista.
Sama tuli itsellenikin ensimmäisenä mieleen, enkä muutenkaan oikein innostunut mainoksen näkökulmasta. Blogien ja keskustelupalstojen paikoin kärjekkäisiinkin kommentteihin törmättyäni tuumasin asiaa tarkemmin ja päädyin tulokseen, että tasa-arvo ei TODELLAKAAN toteudu sen paremmin sen mainoksen näkökulmassa kuin keskustelujen sävyssäkään.
Minusta on turha lähteä nyyhkimään ja nurisemaan, että taas miehiä sorretaan, jos viimeinkin on alettu kuvata naisia niissä positioissa, joita miehet ovat pitäneet yksinoikeutenaan kautta aikojen. Miehillehän nuorten naisten himoitseminen ja heidän huomionsa ostaminen (rahalla, vallalla tai auktoriteetilla) on ollut sallittua iät ja ajat. Eri asia sitten on, onko moinen kovin kunniakasta kummallekaan sukupuolelle. Itse olen edelleen karkeasti ilmaistuna sitä mieltä, ettei typeryys ole kummankaan sukupuolen etuoikeus.
Nimenomaan tasa-arvopyrkimyksien ja feminismin (eivät ole aina sama asia, mutta minun tapauksessani kyllä) vastaista propagandaa on mielestäni se, että naisten edelleen heikompi asema monissa asioissa yritetään mitätöidä ja kieltää ja feministejä tietoisesti leimataan epätasa-arvon kannattajiksi ja miestä kastroiviksi hirviöiksi.
Sitäpaitsi hyökkäys aiheuttaa useimmiten puolustautumista ja pahimmassa tapauksessa vastahyökkäyksen. Krätyakan mielestä seksuaalisuus on mukava asia. Siinä ei pitäisi olla sijaa toisen hyväksikäytölle, alistamiselle tai välineellistämiselle.
Luulisi, että kaukana takana ovat Suomessa jo ne ajat, jolloin naisten oletettiin olevan passiivisia, alati hoivaavia, epäitsekkäitä ja moraalisesti vastuullisempia kuin miehet. Käytännössä tuo ummehtunut ajattelu näyttää kuitenkin olevan kovasti voimissaan.
Lisää vettä myllyyn kaikille vanhoja hyviä aikoja takaisin kaipaileville löytyy täältä. Kissahan naisen tietysti sopii olla, mutta mieluummin semmoinen pieni, kehräävä, seksikäs mirri. Ei missään tapauksessa tuommoinen elämän kolhuissa karaistunut pelottava puuma...
6 kommenttia:
Jaa...ei tuo ole ollenkaan hassumpi ajatus.
Puumailu.
Se mainos tuntui hätkähdyttävältä.
Mutta kun oikein ravistin ajatuksiani, niin sehän oli oikeastaan ihan mainio.
Ajatuksena, mutta ruokamainokseksi tökerö.
Maailmassa on tilaa kaikenlaiselle, hullummallekin. Luulee peikko.
voi voi sentään mistä olen taas jäänyt paitsi, kun ei ole telkkaria!
nuoria miehiä - tai ainakin miehenalkuja tapailen viikottain, ne on jotenkin niin hurmaavia tapauksia. siis siellä nuorisotilalla... ja onhan tuo mcgyverkin nuorempi, täyttää viiskyt vasta ensi vuonna.
Minustakin se mainos on ihan outo ja tööt-tööt. En silti sano, ettei hyvännäköisiä nuoria miehiä olisi kiva katsoa, mutta siinä mainoksessa menee jotakin ihan yli. Katsottu vissiin liikaa Diane Keatonin elokuvaa Something to give.
Minä tykkään siitä mainoksesta jostain syystä -ainakin se nainen näyttää niin onnelliselta ja rakastuneelta.
Sellainen on aina kivaa.
Mainosta en ole nähnyt, mutta kirjoitukseesi haluan kommentoida, että se on kyllä täyttä asiaa :) Ihanaa, kun näistä asioista puhutaan, koska tasa-arvo ei todellakaan ole maassamme (tai varsinkaan maailmassa) toteutunut, vaikka monet koittavatkin painaa feminismin villaisella, turhana krätinänä. Asiaa!
Lähetä kommentti