sunnuntai 12. heinäkuuta 2009

Ilu

Kaks ekaa vuotta kansakoulussa me oltiin Ilun kanssa samalla luokalla. Asuttiin me kyllä samalla kadullakin, mutta tutustuttiin vasta, kun mentiin kouluun. Ilu oli tosi hyvä urheilussa ja melkeen kaikissa muissakin kouluaineissa. Mä olin siihen aikaan vielä nopee käänteissäni ja, kun me leikittiin rosvoo ja poliisii, Ilu oli ainoo, joka sai mut kiinni. Sillä oli vaalee kihara tukka ja maailman sinisimmät silmät. Kaulassa sillä oli aina kotiavain pitkässä narussa. Musta se oli maailman ihanin poika ja mä luulen, että sekin tykkäs musta, kun se niin paljo kiusas mua.

Kolmannen luokan alussa me sit muutettiin pois. Kun mä yhellä välkällä kerroin sille, minne me muutetaan, se hymyili ja sanoi: "Me muutetaan sinne kans". Mä en uskonu, vaan luulin, että se laski leikkiä. Kun me muutettiin, mulle jäi sitä kauhee ikävä.

Kului ainaki puolitoista vuotta, kun mä sit yhtenä iltana kuulin ääniä mun huoneen ikkunan takaa. Oli jo myöhä ja mä olin just menny nukkumaan, mut kömmin sitten ikkunaan kurkkimaan verhojen raosta, mitä siellä oli. Kaks poikaa läimi kiekkoa meidän kadulla, kun siinä oli sen alueen parhaat katuvalot. Se kun oli semmonen uusi, vasta rakennusvaiheessa oleva omakotialue, jonne ei ollu vielä tullu katuvalojakaan joka paikkaan..

Mä tunsin sen toisen äänen, mutten meinannu uskoo korviani ja mun sydän heitti ainaski viis volttia kerien. Silmiäni mä sit uskoin: se OLI Ilu. Ne oli muuttanu ihan meidän lähelle. Mun ikkunasta näki niiden takapihalle.

No, tuli meistä sit vielä vähäks aikaa kavereita ja me liikuttiin melkeen vuoden verran kimpassa yhen mun kaverin, Tarjan ja sen kaverin Tompan kans. Ilu kumminki ihastui siihen Tarjaan ja se Tomppa oli ihan tyhmä. Olin mä aika kauan surullinen, mut sit mä ajattelin, et oma häviö, jos ei ymmärrä hyvän päälle ja rupesin katteleen muita poikii.

Eilen mä törmäsin Ilun kuvaan netissä. Se pelaa edelleen jalkapalloo ja oli se komee vieläkin, mut paljon lyhyempi, ku mä muistin. Mahtaakohan se tietää olleensa mun elämäni ensimmäinen suuri rakkaus.

8 kommenttia:

Famu falsetissa kirjoitti...

Ensirakkaus ei unohdu koskaan. Siitä sen tiesi kuka tykkää, kun joku veti letistä niin., että sattui:))

Rita A kirjoitti...

Maailma on pieni :) Millaistahan olisi törmätä entisiin koulukavereihin nyt? Vieläkö heissä näkyisi lapsi? Näitkö sinä Ilussa lapsen(kin)?

Millan kirjoitti...

Niinpä, Famu. Pitäisköhän taas joku päivä laittaa tukka letille :-)

Kyllä vaan, Rita. Se minua kuvassa juuri hellytti ja hymyillytti,,Sillä miehellä oli silmissään sama poikamainen pilke ja jalkapallo kainalossa. Pallon perässä viilettäminen taisi olla hänestä pienenäkin jopa hauskempaa kuin tyttöjen perässä juoksentelu;-)

Yvonne kirjoitti...

Aika jännä juttu, miten jokin asia tulee mieleen tai joku ihminen. Ja noi pojathan jotkut jäävät mieleen ja varsinkin ensirakkaus.

Niin, toiset muuttuvat paljonkin iän myötä ja toiset ihmiset taas eivät yhtään.

savisuti kirjoitti...

Hauskalta kuulosti tuo, että Ilu ei ollutkaan niin pitkä kuin muistikuvissasi. Olin ihan nuorena ihastunut yhteen poikaan tosi paljon ja muutama vuosi sitten tapasimme 'sattumalta'. Ihmettelin, mihin komea, pitkä paksuhiuksinen nuorimies oli hävinnyt. Näin pienen, keski-ikäisen miehen jolla selässä roikkui ohut hiirenhäntä ja puheissa oli paljon menneen rokkarin hehkua. Niin se elämä muuttaa - meitä kaikkia.

Millan kirjoitti...

Hehhee, Yvioon ja Savisuti, tässä vanhojen tuttujen nettibongailussa onkin turvallista juuri se, ettei naama leviä kummallakaan epäkohteliaaseen hämmästykseen, jos toinen onkin muuttunut hieman hmmm... epäedulliseen suuntaan ;-)

Rita A kirjoitti...

Hih. Toisaalta olen jossain vaiheessa aikuista elämääni tehnyt sen havainnon että miehissä näkyy aina vilaus pikkupoikaa. Heistä voi aavistaa millaisia he ovat olleet lapsina. Samaa havaintoa minulla ei koskaan ole naisista :)

Millan kirjoitti...

Hmm,, ja siitä minulla Rita herää mielenkiinto pohtia, johtuuko havaintosi enemmän havainnoijasta vai havainnoinnin kohteista ;-)