tiistai 8. kesäkuuta 2010

Tietojenkäsittely lisää tuskaa

"Tieto lisää tuskaa" on jo vanha sanonta. Nykyään voisi kai monessakin mielessä sanoa, että myös tietojenkäsittely lisää tuskaa (ainakin niskakipuja ja hiirikäsivaivoja. Joillakin myös ahdistusta).

Aamulehdessä harmiaan aiheesta purkaa nimimerkillä esiintyvä lääkäri. Hän pukee sanoiksi sen, mikä kokemukseni mukaan on totta monella muullakin alalla, että tiedon taltiointi, käsittely ja tilastointi haukkaa yhä suuremman osan työajastamme. Lääkärin ammatissa se on poissa ihmisten kohtaamisesta, tutkimisesta ja hoitamisesta.

Puolisoni työskentelee tällä hetkellä nuorisotyössä, ammatissa johon itsekin lähes neljännesvuosisata sitten valmistuin. Tämän 25 vuoden aikana työnkuva on muuttunut ratkaisevasti lasten ja nuorten kanssa toimimisesta kokouksissa istumiseksi ja loputtomien paperipinojen täyttämiseksi.

En tiedä tekeekö esimerkiksi kirjallinen turvallisuussuunnitelma lastenleiristä turvallisemman. Itse luottaisin enemmän käytännön toimiin ja tilannetajuun.

Muistaakseni tietotekniikan piti vähentää paperin pyöritystä ja helpottaa tietojen siirtämistä toimijalta toiselle. Jostain syystä byrokratia, tietosuojaongelmat ja kaikenlainen tilastoiminen näyttävät vain lisääntyvän. Kaiken kukkuraksi kerätyistä tiedoista on muodostumassa vaarallista ongelmajätettä, jota löytyy aika ajoin esimerkiksi virastojen roskalavoilta.

Tieto on valtaa ja sitä voidaan käyttää väärin. Yhä useammin herää myös kysymys, mikä nyky-yhteiskunnassa olisi sitä oikeaa käyttöä. Mihin tätä kaikkea tietoa tarvitaan? Tehokkaimmin kun sitä näyttävät käyttävän lähinnä tahot, jotka haluavat myydä meille jotain.

Lääkärissä käydessä huomaan, että parin kilon painoisen kansiopinon sijaan tohtorisetä lukee epikriisini nykyään tietokoneelta. Epäilen silti kovasti, jaksaako tai ehtiikö hän yhtään paremmin perehtyä niihin sähköisessä kuin paperisessa muodossa..Mikä onkaan sitä edistystä ja mikä kehittämistä kehittämisen vuoksi?


2 kommenttia:

Polga kirjoitti...

Kokemuksista voin kertoa, että lääkäri EHKÄ lukee viimeisimmän käyntikerran tekstin - ei muita. Eikä varsinkaan eri järjestelmällä (aikaisempi versio) tehtyjä potilaskertomuksia, saati sitten 10 cm:n paksuista paperinivaskaa, josta selviäisi hyvinkin paljon! Yritä siinä sitten tiivistää itse kaikki tämä 5 - 10 min sanallisesti? Arggggh!

Myös kokemuksesta - terveydenhuollon puolella eri järjestelmät aiheuttavat suurta hämmennystä ja sekaannusta, koska eivät tue toisiaan tai ole edes luettavissa kaikkialla. Lisäksi systeemit ovat äärettömän hankalia eli lääkärillä menee iso osa aikaa kirjoitella, määrätä kokeet, kirjoittaa reseptit jne.

Että se tietotekniikasta - niin mukavaa kuin se muuten onkin ,D

Anonyymi kirjoitti...

Löysin blogiisi googlaamalla onko joku muukin kuin minä kirjoittanut että positiivinen ajattelu on ihan perseestä. Mutta sama meno täällä Italiassa, pientä remonttityömaata varten tarvitaan satasivuinen läpyskä jossa normitetaan muurarien jalkineet, sillä jos muurari kompastuu kengännauhoihinsa, putoaa telineiltä ja taittaa niskansa niin minunhan syyni se on, ellen ole muistanut turvallisuussuunnitelmassa kertoa että millainen kenkä ja mihin jalkaan :D